Kraje a města nesouhlasí s rozšířením výběru mýtného o 900 kilometrů na silnice prvních tříd. Mají k tomu dobrý důvod. V České republice zatím mýto funguje tak, že vytlačuje těžkou nákladní dopravu z dálnic a silnic první třídy, které jsou pro ni uzpůsobeny, na silnice nižších tříd, jejichž historické parametry a trasování s kamiony rozhodně nepočítaly. Silnice druhých a třetích tříd jsou obvykle vedeny centry obcí a měst, obchvaty jsou na nich výjimečné.
Zelení dlouhodobě navrhují, aby se za využívání silnic těžkou nákladní dopravou platilo celoplošně. Takové řešení bude dopravce časovou úsporou motivovat k využívání dálkových silnic, a ochrání tak obyvatele obcí a měst před nadměrným hlukem, vibracemi a znečištěním ovzduší. Neméně významnými efekty celoplošného zpoplatnění by bylo zvýšení bezpečnosti provozu a snížení nákladů na údržbu silnic nižších tříd, pokud se z nich zbytná nákladní doprava přesune na vozovky, které jsou pro její provoz konstruovány.
Řešením pro takové zpoplatnění je satelitní systém, jehož náklady, na rozdíl od zastaralého způsobu zpoplatnění pomocí mýtných bran, nejsou přímo úměrné délce zpoplatněné sítě komunikací. Umožňuje tak efektivně vybírat mýto na silnicích všech kategorií. Pro jeho zavedení by však vláda musela přetrhat vazby s firmou Kapsch, která zastaralé mýtné brány provozuje, a musela by novou soutěž vypsat skutečně jako technologicky neutrální.
Zelení proto podporují zrušení stávajícího výběrového řízení.