Vážený pane generální řediteli,
gratulujeme Vám k nové funkci, přestože to jistě nebude v těchto časech jednoduché.
Rozumíme tomu, že České dráhy budou mít v následujících měsících mnoho problémů, vyplývajících z poklesu poptávky po dopravě po dlouhém období růstu. Nicméně vzhledem k nutnosti reagovat také na klimatickou a ekologickou krizi bychom Vás chtěli požádat o řešení dlouholeté bolesti Českých drah, kterou je spojení nočními vlaky na západ Evropy.
Od roku 2016, kdy bylo ukončené spojení skrze Drážďany do Kolína nad Rýnem, spojuje Českou republiku se západní Evropou jediný noční spoj, do švýcarského Curychu. V sousedních zemích naopak v posledních letech počet spojení roste. Nedávno oznámily rakouské, německé, švýcarské a francouzské dráhy podpis memoranda, které obsahuje plán rozvoje spojení evropských měst nočními vlaky – Vídně, Berlína, Paříže, Bruselu a výhledově i Barcelony.
V této spolupráci České dráhy a Česká republika jako taková úplně chybí, což považujeme za chybu. V posledních letech začali v masovém měřítku opět jezdit Češi k moři nočními vlaky – jak do Chorvatska, tak do Polska. Pro plnohodnotnou alternativu létání nebo dlouhých cest autem je ale potřeba, aby noční spoje z Česka směřovaly i tam, kam míří většina obchodních nebo pracovních cest – na západ.
Chceme tímto dopisem požádat, aby České dráhy vstoupily v jednání se svými partnery o zapojení do této mezinárodní sítě, která by zjednodušila cestování do nejbližších zemí. Je více než jisté, že letecká doprava bude zažívat útlum, naopak poptávka po ekologické železniční dopravě bude narůstat nejen z důvodů nižších emisí, ale také vyššího pohodlí a bezpečnosti takové dopravy.
Pokud se jedná o konkrétní návrhy, domníváme se, že by měly směřovat třemi směry:
-
V krátkodobém horizontu propojit Prahu s vlaky, které jezdí z Vídně do Kolína nad Rýnem a Düsseldorfu. Pro toto spojení je možné využít existující linky Západního expresu z Prahy do Mnichova. Přímé lůžkové a lehátkové vozy by bylo možné přepojit na vlaky Vídeň – Düsseldorf/Brusel v německém Regensburgu, ve kterém oba vlaky zastavují. Rakouské dráhy nyní jezdí do Bruselu dvakrát týdně, v plánu je rozšíření tohoto spojení na denní. Praha by tak získala pohodlné spojení s klíčovou evropskou metropolí, ze které je možné pokračovat vlaky dále do Francie nebo Velké Británie. Rozumíme technickým a logistickým problémům této trati, nicméně dle našich informací by to mělo být realizovatelné.
-
Protože je zmíněná trasa kvůli své infrastruktuře méně spolehlivá, v další fázi by bylo vhodné naplánovat dříve existující spojení z Prahy přes Drážďany. Toto spojení, které umožňuje pohodlnou návaznost směrem na Belgii a Nizozemí, dříve existovalo a pro české cestující je výhodnější než cesta přes Bavorsko, zejména díky kratší jízdní době. Nabízí se vstoupit v jednání také s Polskem, protože dřívější spoje zasahovaly i do těchto zemí.
-
V dlouhodobém horizontu je vhodné revidovat dříve existující spojení, zhruba v rozsahu spojů v roce 2010. V současné době probíhají plány na podporu ekologických druhů dopravy v rámci plánu čisté mobility European Green Dealu. K dispozici tak budou i potřebné zdroje na realizaci potřebných investic.
V rámci kontaktu s rakouskou ministryní pro klima, infrastrukturu a mobilitu paní Leonore Gewessler jsme dostali ujištění, že rakouská strana je otevřená jednání s dalšími dopravci o zapojení do sítě nočních vlaků. Věříme tedy, že přes všechny další úkoly, které Vás ve funkci čekají, se najde i možnost, jak jednat o napojení Česka na tuto síť nočních vlaků a její další rozvoj.
Předem děkujeme za pozitivní přístup k tomuto tématu.
S pozdravem
Magdalena Davis a Michal Berg
Spolupředsedové Strany zelených